Kihagyás

A QTA működése

A QTA a tulajdonosok és szolgáltatók között létrejött megállapodások alapján támogatja az objektumokkal kapcsolatos feladatok tervezését, elvégzését és az ezzel kapcsolatos jelentéseket. A rendszerben az objektumokat térben el kell helyezni, és különböző adataikat meg kell adni, illetve frissíteni.

A tevékenységeket az eseményekkel írjuk le és dokumentáljuk, ezek közül a legfontosabb az üzemeltetés és a karbantartás. Az üzemeltetés kérés és karbantartás kérés szintén események, amik üzemeltetés vagy karbantartás elvégzését írják elő. A bejelentés események lakosságtól, a tulajdonostól vagy a szolgáltatótól érkező olyan jelzések, amik az objektum állapotának hiányosságát fogalmazzák meg, és jellemzően üzemeltetés vagy karbantartás igényt fogalmaznak meg, de nem automatikusan: a QTA felhasználója megfelelő mérlegelés alapján egyedileg dönt az ilyen esetekben arról, hogy mi a teendő.

Üzemeltetés

Az üzemeltetés olyan tevékenység, amit rendszeresen, előre meghatározott időbeli szabályok alapján kell elvégezni. Ennek feltételeit a szolgáltatások határozzák meg, ezekben kell leírni azokat a feltételeket, amiket a tulajdonos és a szolgáltató szerződéses formában meghatározott. Az üzemeltetés lehet szezonális, például fiatal fák tányérozásánál meg lehet határozni, hogy március és október között végzendő el, de ilyenkor is előre meghatározott időközönként.

Az üzemeltetés időbeli szabályait meg lehet határozni általános, vagyis egy adott objektum típusra nézve egyetemlegesen, például a hulladékgyűjtőket hetente kétszer kell üríteni. De ezt egyes objektum esetében felül lehet bírálni, vagy akár több objektumra egyszerre meg lehet adni, hogy ott az általánostól eltérő szabályok érvényesek. Például népszerű parkokban a hulladékgyűjtőket akár minden nap üríteni kell.

A QTA egy állapot kezelő motort használ arra, hogy az objektumok üzemeltetésnek aktuális állását mindig naprakészen ki tudja számolni. Ennek alapja a négy alapvető objektum állapot: friss, normál, figyelmeztetés, kritikus.

Hiányzó kép

Az üzemeltés szabályainak megadása úgy történik, hogy meghatározzuk, hány napnak vagy órának kell eltelnie ahhoz a legutóbbi üzemeltetéstől számítva ahhoz, hogy a fenti állapotok valamelyikébe kerüljön az objektum, a szezonális szabályok figyelembe vételével. Az objektum üzemeltetéskor friss állapotú lesz, ezután normál, majd figyelmeztetés, és végül kritikus. A figyelmeztetés és kritikus állapotok nem állnak be, ha megfelelő időben megtörténik az üzemeltetés. Ezt a négy állapotot a térképen jól látható színekkel különböztetjük meg, és sokféle keresésben, szűrésben is fel lehet ezeket használni.

Nem minden állapot kötelező

A négy fő állapot közül nem kell minden objektum típus vagy objektum esetében az összeset használni. Ha például nem határozunk meg figyelmezetésre vonatkozó időbeli limitet, akkor nem lesz soha figyelmeztetés állapot. Akár teljesen kihagyhatjuk a limitek megadását, ilyenkor vagy normál lesz az objektum állapota, vagy üzemeltetés után örökre friss. (Ez általában nem praktikus).

Hiányzó kép

Az itt látható példa egy olyan esetet mutat be, ahol a normál állapot 6, a figyelmezetés 12 és a kritikus 24 órával azután következik be, hogy az objektumot utoljára üzemeltették. Az óra vagy nap limitek mindig az utolsó üzemeltetéstől értendőek, és nem az előző állapothoz képest!

Karbantartás

A karbantartás abban különbözik az üzemeltetéstől, hogy egyedi kérés, megrendelés alapján kell elvégezni, nem előre meghatározott időbeli szabályok szerint. A karbantartás lehet fenntartás jellegű, például fűnyírás egy parkban, vagy állagjavítás, példál kutyapiszok láda újrafestése vagy játék alkatrészének cseréje.

A karbantartásokhoz sokszor, de nem szükségszerűen tartozik karbantartás kérés is. A karbantartásokat a QTA-ban külön összetett modul kezeli, ami sokféleképpen támogatja a karbantartási tevékenység teljes életciklusának kezelését, a megrendeléstől vagy bejelentéstől kezdve az elvégzésig, ellenőrzésig, átadása, teljesítés igazolásig.

A karbantartás kéréseket tömegesen is ki lehet adni, például egyszerre minden zöldterületre ki lehet írni a lombsöprés feladatot. Karbantartás kérést lehet a mobil alkalmazással is felvenni, de az asztali alkalmazás segítségével is.

A karbantartásokhoz árlista is tartozhat, ennek alapján havi teljesítés igazolásokat is automatikusan el lehet készíteni. A QTA a karbantartásoknál keret kezelést is támogat, vagyis adott időszakra meg lehet határozni keretösszegeket, és a véglegesített teljesítési igazolások alapján mindig nyomon lehet követni a keretfelhasználás állapotát, a fennmaradó keretet vagy éppen a kerettúllépést.

A terepen dolgozó munkatársak a karbantartások elvégzésekor a mobil alkalmazásban meg tudják jelölni, hogy melyik feladatokat végezték el, akár egyszerre többet is. Ilyenkor is kötelező legalább egy fotót feltölteni.

Minden visszakövethető

A karbantartások kérésének és elvégzésének minden lépését dokumentálja a QTA, GPS koordinátákkal, időbélyeggel és fotókkal. Az elvégzett karbantartás kéréseket a rendszer automatikusan hozzárendeli ahhoz az eseményhez, amellyel készre jelentették. Így utólag mindig visszakereshető, mikor mi történt, és egyszerűen vissza lehet nézni a fotókat is.

Bejelentések

Az objektumokal kapcsolatos problémák jelzésére szolgál a bejelentés esemény. Amíg a karbantartás kérés és az üzemeltetés kérés egyértelműen megjelöli, hogy milyen feladatot kell elvégezni, addig a bejelentés csupán a problémát jelzi. A QTA asztali alkalmazásának felhasználója ezeket ki tudja keresni, a térképen át tudja tekinteni, és egyéb vizsgálatok alapján eldönti, hogy mi a teendő (felvehet üzemeltetés kérést, vagy karbantartás kérést például).

A belentések fő típusai:

  • üzemeltetendő (üzemeltetési igény jelez),
  • sérült,
  • QR kód hiány vagy hiba,
  • hiányzó kellék,
  • egyéb.

Bejelentés több irányból érkezhet:

  • lakosságtól,
  • tulajdonostól,
  • szolgáltatótól,
  • automatikusan (például QR kód hiba).

Bejelentések forrásai

A nyilvános térképen keresztül bárki tehet bejelentést. A tulajdonos és a szolgáltató vagy az asztali alkalmazásból tud bejelentést rögzíteni, vagy a terepről a mobil alkalmazás segítségével.

A bejelentett állapot

A QTA külön kezeli, hogy egy-egy objektum az adott pillanatban bejelentett állapotú, és ezt feltűnő módon, felkiáltójellel és színnel is jelzi a térképen.

Az objektum bejelentett állapotú nem csak élő bejelentés esetén lesz. Bejelentett állapotot okoz az élő karbantartás kérés és az élő üzemeltetés kérés is. Ezáltal könnyen leszűrhető minden olyan objektum, ami bármilyen okból a szokásos rutintól eltérő, sürgős figyelmet igényel.

A bejelentett állapotot a rendszer automatikusan számolja, közvetlenül nem lehet megváltoztatni. Ha minden olyan ok megszűnik, ami ezt az állapotot eredményezi, akkor automatikusan megszűnik.

Néhány esetben a QTA automatikusan segíti a bejelentett állapot naprakész kezelését. Ezek az alábbiak:

  • Ha üzemeltetés történik, akkor érvénytelenít minden korábbi üzemeltetés kérést.
  • Ha karbantartás történik, és nem maradt több élő karbantartás kérés, akkor megszűnik a bejelentett állapot.
  • Ha QR kód használatával sikeresen azonosít valaki egy objektumot, akkor érvénytelenné válik minden korábbi QR kód hiba bejelentés.
  • Ha térképről választ valaki egy objektumot a mobil alkalmazásból, akkor a rendszer felkínálja a QR kód hiba bejelentésének lehetőségét, amit egy gombnyomással el lehet végezni.

Események felülvizsgálata

A felesleges események csökkentése érdekében a QTA naponta egyszer átvizsgál minden érvényes eseményt és bejelentést, és bizonyos szabályok szerint érvényteleníti azokat. Például a törölt objektumok eseményeit inaktiválja. Az esemény tisztítást kézzel is lehet elindítni, lásd: Áttekintés, Esemény tisztítás gomb.

Ellenőrzés

Az ellenőrzés esemény az objektum állapotának, megfelelőségének, balesetveszélyességének stb. időszakos megvizsgálása. Az ellenőrzés során talált hiányosság esetén ezt megjegyzésként be lehet írni, és ettől automatikusan létrejön egy karbantartás kérés esemény is.

Felülvizsgálat

A felülvizsgálat esemény egy olyan időszakos (jellemzően éves vagy több évente sorra kerülő) átfogó felülvizsgálat, állapot felmérés, ami nem jelent automatikusan feladatot, hanem egy adott pillanatban rögzíti az objektum állapotát. Például egy játszótér éves felülvizsgálatát fotókkal lehet dokumentálni, ilyenkor a rendszer automatikusan elmenti az ellenőrzés dátumát is. Ha az ellenőrzés hiányosságokat tárt fel, és ebből feladatok következnek, akkor azokat külön rögzíteni kell, például karbantartás kérések formájában.